Frimmel Gyula grafikái

 

 

 

Ízig-vérig grafikus

 

2013.11.03.

 

A Jankay Tibor Művészeti Közalapítvány a Csabagyöngye Kulturális Központ Panoráma termében rendezte meg november másodikán Frimmel Gyula, grafikus kiállítását. A megjelenteket Köles-Varga Edina üdvözölte.

 

Ván Hajnalka (b), Tímár Ella, Frimmel Gyula és Köles-Varga Edina a megnyitón (fotó: Szegedi Sándor).

 

Tímár Ella, a Jankay Tibor Művészeti Közalapítvány elnöke megköszönte Frimmel Gyulának, hogy elhozta alkotásait Békéscsabára, a művészeteket kedvelő közönségnek pedig azt, hogy ilyen sokan eljöttek szombaton délután a tárlatmegnyitóra.

Ván Hajnalka, művészettörténész elmondta, hogy most az elmúlt húsz év alkotásaiból válogatott negyvenöt képet. Az alkotásokat nem kronológiai sorrendben láthatjuk, de nem is kell, hiszen Frimmel időn és téren túlmutató képei transzcendensek. 

Példának a Különös kert (2001) című alkotást említette a kiállítás kurátora, amely tényleg különös bűvöletbe ejti a szemlélőt így Mindenszentek és a halottak napja tájékán: A lebegő gömb, a kör alaprajzú épület, a szúrós sarokdíszek egy sejtelmes sírkert látványát idézik – nem tudhatjuk, hol vagyunk: melyik időben és térben.

A művész több alkotásán is tetten érhető ez a montázsszerűség, a kontrasztos el- és feltűnés, az ízig-végig grafika valamennyi kelléktárával, Frimmel Gyula technikai tudásának legjavával, aki főleg sokszorosított technikákkal készült lapjain elsősorban mélynyomtatási eljárásokat alkalmaz. A nyolcvanas és kilencvenes évek fordulóján készített számos egyedi rajzot is, ezek főleg tusrajzok, de más, vegyes technikájú művek is születtek ebben az időben. 

Az alkotó saját műtermét is főleg a rézkarc és rézmetszés különböző eljárásaihoz rendezte be. Időnként fa- és linómetszeteket is készít. A kilencvenes évek eleje óta az egyik leggyakrabban alkalmazott technikája a mezzotinto (borzolás), amit kezdetben egymagában, később más eljárásokkal együtt használ. 

Leginkább festői effektusai, plaszticitása miatt szerette meg ezt a sokáig mellőzött grafikai eljárást. Régebbi rajzai inkább absztrakt képek voltak, illetve olyan motívumok jelentek meg rajtuk, amelyeknél a képi kontextus kétségessé teszi a felismerhetőséget, vagyis az ábrázoló és az absztrakt határán mozog.

Az utóbbi másfél évtized munkáin tárgyszerűen, realistán ábrázolt részletek kerültek egymás mellé, és ezek látszólag önkényes párosítása adja a képek feszültségét.

A grafikák egyes elemei más-más technikával készülnek, ami az elidegenítés hatását fokozza, mint amikor irodalmi művekben különböző nyelvi rétegek váltják egymást egyazon szövegben.

A megnyitón Köles Eliza (ének) és Frimmel Jakab (zongora) működtek közre. A kiállítás december elsejéig tekinthető meg a Csabagyöngyében.

 

Vándor Andrea